Beaujolais Nouveau.

Kvällen var mycket ung när vi gav oss ut, Maria, Ylva och jag. Vid McDonalds Bellecour träffade vi Milde, den ena mycket starka halvan av Karin-duon, och så Richard. Eventet för kvällen var årspremiären för Beaujolais Nouveau, som släpps varje år tredje torsdagen i november. Eftersom vi har den stora turen att befinna oss mitt i en av Hexagonens största vinregioner, så blir det så. Beaujolais ligger lite, lite ovanför Lyon bara.

Vi hade hört från översättningsläraren att rue Mercier var stället där det hände. Knappt hade vi gått tre meter in på denna restaurangtäta och mysigt belysta gata, innan vi ramlade rakt på den första provsmakningen. Det alldeles, alldeles nya vinet, Beaujolais 2009, smakade som ett godare bordsvin, ganska fruktigt ändå. Det var liksom ett drag av kolsyrebubblor i, lite, lite stickigt. Men gott. På restauranggatan hittade vi cirkus tio svenskar till från klassen som hade varit på restaurang med sin monitör. Vi fortsatte uppåt, jättemysigt verkligen och alla var så himla glada! Dom hade anledning till det, men ändå :D Vi fick värma oss med vin chaud som var lite glöggliknande, fast med äpplen i. Sjukt bra idé när man fryser lite. Efter att ha gjort gatan vet jag mycket väl och lite till hur Beaujolais 2009 smakar. Sedan, utanför baren med en sibirisk tiger fanns också en galet god och torr chevre. Vin ska drickas med oliver eller chevre, så är det bara.

Jag och Karin sprang runt och rejoinade the others i gamla lyon, efter en quicky på smoking dog fick vi nog och gick tillbaka till vårat kära carré pegase.

Idag har solen skinit med 20 grader!! Hur härligt som helst. Inte riktigt lika härlig var översättningslektionen, men dock väldigt givande. Det är ju som sagt mitt favoritämne. Nu har jag tagit lite sömn, så är på banan igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0