Orchestre National de Lyon

Gratisbiljetten, uthämtad på Fnac och som legat i plånboken i drygt en vecka, revs igår. Auditoriet i Lyon vid Part Diey var platsen för denna händelse. Auditorium=konserthus. När vi (Carre pegasare och resten av klassen) passerat de moderna, abstrakta och vattensprutande skulpturerna var det bara en timma kvar till Konserten med stort K började. För det var ingen liten studentkonsert vi skulle på, som jag hade trott, utan en gratiskonsert med Frankrikes typ bästa orkester. Även för mig, som vanligtvis inte är klassisk musik-junkie, var dessa två och en halv timma inne i musiken en music experience.
Så här såg det ut innan min kamera dog:



Vi satt ungefär i mitten, hyfsat bra läge på det. Den minst 30 man starka orkestern inledde med ett stycke, som enligt programmet, skulle handla om en lite mystisk sjö. Det sjuka var att man verkligen såg sjön framför sig när man hörde låten. Vackert indeed, och bra jobbat orkestern. Här är en inzoomad trummis:



Han hade mycket att pyssla med, förutom trummorna i bild även en xylofon, spiraler och en megatrumma.

Idag har jag varit en aning förkyld och lite borta, men det håller på att repa sig nu. Mycket tack vare Julrommen som min roomie har blandat. Rom med en touch av tropisk jul. Nu förbereder vi oss för vinprovning hos Victoria och Anna, de fick den väldigt goda idén att med omsorg välja ut ett antal ostar + viner pour degustation. Kan inte bli annat än nice!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0