Updates.

Nu är det officiellt: min dator är broke, sönder, kaputt, cassé. Batteriet har dragit sig in, bortom räckhåll för sladden som ska den ström. Koneskvens: inget mer slösurfande, inga mer förlorade timmar vid facebook. So far so good. Men när det kommer till bildpill i photoshop, franskasurfande och nordsteds online blir jag inte lika glad... Men kommer leva glad och lite mer datafri i fyra veckor innan jag åker hem och förhoppningsvis fixar problemet. Det går ju inte att leva så här på lång sikt ;O Däremot ska jag försöka hålla bloggen hyfsat uppdaterad.

Förresten, så fruktansvärt att min gamla högstadieskola har brunnit ner. Känns overkligt att se det på GP:s hemsida. Idioter som anlagt branden, för jag antar att den är anlagd. :(

Tisdag: civilisationslektion och plugg
Onsdag: historielektion och besök på Guillotière, dvs arabkvarteren. Vi var inne i en nice butik som  sålde alla couscouskryddor som finns, massvis med cashewnötter, oliver, FETAOST och typ grekiska kakor med trådar. Det var i alla fall en intressant lektion igår, att arabkvarteren här ligger precis brevid ett arrondissmang där hyrorna är lite dyrare och barnfamiljerna är många och bilarna av nyare årsmodell påminner mig om förhållandet Torslanda och Biskopsgården. Efteråt promenerade jag, Alexandra och Emelie till Bric á Brac, som är en second hand-butik. Det fanns massa snygga kavajer och scarfes, men jag köpte bara två scarfes. Axelvaddarna var lite too 80s. Men Emelie och Alexandra hittade jättefina kjolar, och en viss Karin en viss kavaj! Dit går jag nog igen.

På kvällen igår var det Algerietmatch. Stan var som g a l e n. Det började med att det tutade utanför vårt fönster, då ser vi en folkmassa med facklor, fyrverkerier och flaggor närma sig. De skriker 1, 2, 3, vive l´algerie!! Så well, rätt land vann  tydligen. Det blev ännu mer påtagligt när jag var på väg in till stan för ett glas vin med Karin och Karin. ALLA bilar tutade, jag kunde inte höra mig själv tänka. Algeriet-flaggan fladdrade i vinden från 9 av 10 bilar. >Folk körde över mittlinjen och tutade.

På Place de la république fanns TRE piketbilar och minst 20 armerade poliser med sköld. Det var rök, skrik, smällare och en sjuk folkmassa. Men vi får inte glömma att det var bra stämning, folk var ju ändå där för att fira. Undrar hur nyår är här!

Idag har vi haft översättningslektion, det är svårt men mitt favoritämne!

Ikväll släpps vinet från den här regionen, Beaujolais noveau, så vi ska in och kika om det blir lite folkfest på det.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jävla lilladde kan skjuta sig i huvudet!

2009-11-20 @ 00:04:10
URL: http://sarajohansson.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0